Thursday, June 21, 2007

Saya Mahu Tukar Imej?


"Dah bosanlah pakai tudung labuh... Sesekali tengok orang bertudung singkat, macam best aja. Bebas sikit nak mengenakan gaya. Nak pakai seluar ke, blause ke, dress yang ketat-ketat sikit ke. Taklah setiap masa kemana sahaja pergi terikat dengan baju kurung, tak baju kurung jubah. Out of date lah! Bukan tak boleh nak pakai jubah atau baju kurung, In fact pakaian sedemikian boleh sahaja kelihatan menarik, asalkan tahu cara mengenakannya, tak perlu ubah banyak bagi saya… cukup dengan cara bertudung. Cukup mudah bukan? Saya paling tak setuju bila orang kata; kalau pakai tudung, tak boleh nak berfesyen. Siapa kata? Tengok sahaja Wardina, Waheeda dan ramai lagi artis-artis atau model-model bertudung. Walau bertudung tetap hebat bergaya! Lihat Heliza AF5, walau pakai tudung, ok je rockers atas pentas semasa konsert AF minggu lepas, menari. Sungguh.. Respect betul saya kat dia. Imej mcm dia, kata Loloq boleh menyebabkan dunia rock menjadi suci. Hu hu kira hebatlah macam tu bukan? Dengan sedikit sahaja tindakan, dia sudah mampu mengubah perspektif orang. Hanya dengan kerana itu, dia berjaya menaikkan rankingnya, tak pernah-pernah dapat lampu biru tiba-tiba meletup dengan empat lampu biru. Dengan itu barulah masyarakat dunia boleh respect dengan kita especially gadis bertudung. Bestnya kalau saya dapat jadi macam dia. Bertudung tapi boleh buat segala macam benda. Baru best!!

Alah saya bukan nak lebih-lebih sangat, dari tudung labuh kepada tudung lilit 50 inci je. Tetap labuh.. Dengan itu bolehlah saya varietykan stail saya. Tidaklah kata orang kelihatan kuno macam biasa. Kalau dunia ada perubahan. Kita manusia pun nak juga adakan perubahan kan? Barulah dapat jadi outstanding dimata orang ramai. Kalau macam tu kan lebih senang saya nak bina hubungan muammalah dengan orang lain. Bukan apa, sebagai seorang warga kota yang dikelilingi dunia moden... Tak mahulah saya ketinggalan atau lari jauh dari dunia fesyen yang setiasa up to date itu.

Saya sebenarnya dah lama plan benda ni, tapi belum berani nak buat. Ye lah takut juga persepsi orang pada saya nanti kalau saya ubah penampilan. Cuma kini baru rasa ada sedikit keyakinan. Plannya kena slowly lah. Saya amat admire bidang modeling dan fesyen. Jauh disudut hati, teringin benar nak bertudung gaya gipsi yang dikenali sebagai tudung bienda. Tapi perubahan yang nak dibuat tak bolehlah secara mendadak. Kena ada strategi. Nak ubah penampilan pun kena ada strategi, macam berperang, mana boleh main serang je, kenalah rancang one by one. Dari tudung labuh ke 50 inci, lilit-lilit sikit, then jadi pendek-pendek sikit, dari tudung turkey kepada tudung bawal. Dari tutup dada, angkat sikit-sikit. Tapi kena slowlylah buat satu-satu sampai orang dah biasa dengan stail saya, baru buat perubahan kepada imej yang saya idamkan. Barulah senang hati saya untuk berfesyen sepuasnya.

Tengoklah, saya akan mulakan misi saya tak lama lagi. Moga Allah tak murka dengan saya. Sebab saya akan tetap tutup aurat. Huhu bayangkan saya berubah penampilan begitu, mesti meletup kan??!.”

Mungkin lepas tu….

1- Dari ubah cara bertudung, saya ubah stail pemakaian yang lebih berani dan ranggi.

2- Dari pakaian longgar-longgar kepada ketat-ketat.

3- Tudung Bienda tetap maintain tapi dedah leher sikit-sikit.

4- Sesekali cuba buka tudung bila kat rumah dgn bukan mahram.

5- Lansung tak pakai tudung bila dirumah walaupun ada bukan mahram datang ziarah.

6- Bila ada function yang special di tempat yang tiada orang mengenali saya, cuba-cuba pakai evening dress tanpa tudung

7- Kat luar tudung saya dah mula jadi choc fudge, sekejap ade sekejap takde.

8- Lepas tu mungkin terus terbang….

“Aduh bercelarunya identity saya! Begitu hebat arus moden menguasai saya jika begitu.. Tapi tak mengapalah, yang penting orang pandang saya dan orang suka dengan saya! He he. Siapa pun akan senang bekerja dengan saya. Barulah boleh maju kalau buka bisnes, sebab sebelum kita nak mulakan sesuatu, tak kiralah kerja ke atau bisnes ke ataupun menjalin hubungan cinta dengan seseorang, first impression tu penting. Walaupun kita mungkin tidak cantik, at least kita ada gaya dan juga penampilan. Barulah orang pandang tinggi pada kita. Betul tak? Bagaimanapun pandangan Allah tu penting juga. Tapi itu takpe bagi saya… Allah kan maha pengampun dan sentiasa sedia menerima taubat dari orang-orang yang berdosa, saya tetap islam, walaupun agak fasiq padaNYA. Tapi Dia kan ada dan maha mengetahui hati hamba-hambaNYA Walaupun luarannya macam ini (jahat skit) tapi syurga tetap idaman hati yang utama!

DON’T JUDGE THE BOOK FROM ITS COVER MEN!!! he he he”

* “ i - Beruntunglah seseorang itu; apabila hari ini lebih baik dari semalam.
ii - Rugilah seseorang itu; apabila hari ini, semalam dan esok lansung tiada perubahan.
iii - Celakalah seseorang itu; andai hari ini lebih teruk dari semalam”

Tepuk dada tanya iman, saya rasa nak pilih yang ke iii lah; boleh tak? Jika begitu saya memang dah hilang kewarasan kerana memilih untuk menjadi orang yang celaka.

Sanggupkah anda meletakkan diri anda dengan kehinaan sedemikian sketsa monolog diatas? Memang ramai antara kita akan kata kita tidak sanggup, tapi ramai juga yang tertipu walaupun asalnya mereka tidak sanggup, tanpa sedar dia dah buat sebegitu. Bukan kerana mereka jahat. Tapi mereka kalah dengan kehendak nafsu dan bisikan syaitan. Ada yang kalah kerana kekecewaan dalam hidup, seperti penceraian, putus cinta dan tandus kasih sayang. Akibat jiwa yang gersang dari kasih sayang manusia, ada yang sanggup buat sebegitu semata-mata ingin meraih kasih dan perhatian manusia yang dicintai. Ada yang kalah kerana desakan pekerjaan. Ada yang kalah sebab nak menang Akademi Fantasia (contoh). Ada yang kalah kerana tercabar dengan pengaruh kawan. Ada yang kalah kerana ingin mencari kepuasan dan kelainan dalam hidup. Ada juga yang kalah kerana suka-suka, niat asalnya nak menguji diri sendiri. Macam-macam alasan dan sebab yang bukan untuk memimpin kita kearah kebaikan, tetapi kehancuran, kemusnahan dan kematian jiwa dan hati.

Wahai manusia yang bodoh!!! Takkanlah nak menyerah begitu sahaja? Itu semua dugaan hidup… ujian semata-mata!! Kenapa lemah sangat hah manusia! Kenapa lemah sangat hah jiwa!! Hati!! Perasaan dan nafsu!!!!

Bentaklah perasaan kamu! Jiwa kamu! Marahlah ia jika perasaan dan fikiran buruk itu menguasai, mudah-mudahan kamu akan terus tetap terpelihara!! Hinalah diri kamu sebelum kamu dihina Tuhan di akhirat kelak! Hinalah diri kamu demi membina jiwa yang soleh agar kamu dapat keluar dari kepapaan dan kehinaan jiwa! Renunglah diri kamu dalam-dalam dan timbang-timbangkanlah setiap apa yang kamu mahu buat. Mudah-mudahan kamu tetap berada dijalan yang benar… Ameen

6 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah, artikel ni baguslah semoga kita mantapkan iman kita ke arah yg sempurna. Wanita harus bersikap positif terhadap agama bukannya berfikiran negatif yg mana kita lihat sekarang ni, mereka memperlekehkan pemakaian tudung. Rabu lepas, ana dengar kuliah kt masjid, ustaz tu kata sebab musabab rakyat x pakai tudung dan tak proper pakai tudung ialah kerana pemimpin tak bagi role model baik kpd rakyat dan isteri2 menteri pun tak pakai. So, rakyat pun tak endahlah. Tambahan pula, isteri2 menteri ni sangkakan bahawa pakai tudung ni mcm "low standard". Tetapi yg boleh ana harapkan agar kita dpt membimbing yg tak terurus ni semoga mereka mendapat taufiq dan hidayah.

p/s : aish, Wardina? ada2 aje...hehe

Zulkifli said...

Syukran ikmal atas pendapat enta..

Anonymous said...

yup..but for me..
klo nk pkai tdung labuh tu..make sure..baiki akhlak dulu..
sbb tkut2 klo xbaiki akhlak..menybbkan fitnah kepaa mereka yang pkai tdg labuh(jilbab)..
even sy sndiri mngaku..sy xpkai tdg labuh spnjg mase...
tkut2 menimbulkan perspektif bruk thdap mereka yg btul2 pkai tg labuh ni time kte bt salah(but smtime tkut jgk org kte hipokrit..but its btween me n Allah only...biarla org nk kte pun..)
as long as kte menutup aurat dgn smpurna n Lillahi Taala..its ok..
kdg2 ad org pkai tdg labuh sbb nk mennjuk die ni baek..ad yg bt sbb pkwe suruh or husband suruh..xke sia2..nauzubillah.....ikhlaskan niat..insyaAllah..ad gnjaran menanti..

Anonymous said...

salam, tq for the view..& mmg benar sikit2 lm2 bukit...solat jenazah sekali dpt phl sbsr bukit uhud xpe gak kan...

Anonymous said...

sy rs brsyukur sbb masih bnyk blog2 mcm ini..
mule2 bc citer kat ats 2..ingtkn blog ni mcm mngajar org wat bende jht..rupenyer just monolog utk mmberi pngajaran kpd umat islam..
brsyukur nye sy lps bc smpi abis..
emm..
tp pe yg sy nmpk ari ni,bkn sume org yg mmakai tdg btul2 mmahami cara dan niat sbnar mmakai tdg..
nauzubillah..mngapakah budaya luar trlalu pntas mnyerap msuk ke dlm minda umat islam ari ni?
adakah ini ptanda kiamat sudh hampir dgn kita..

alamanda said...

akak alami ape yg awak crite tu. tapi biler kita berada di penghujung jalan... rasa rindunye pada kita yg dulu. jadi pada adik adik yg ade fikiran nak ubah imej tu baik tak payah... org nampak kite makin canggih... tapi jauh disudut hati kita...kita derite... sebab kite sendiri tahu yg kita tidak menjadi lebih baik.... tapi... kekal kan lah yg benar. jauhi la yg salah. akak sendiri sedang dalam usaha kembali ke situ. utk kembali adalah lebih sukar dari utk meninggalkan... percaya lah.