Thursday, June 21, 2007

Ustaz Akil Hayy:Satu Revolusi Dakwah


Ketika Akil Hayy pertama kali muncul dengan imej ustaz tradisional belasan tahun dulu,dia telah menutup potensi dakwahnya yang luas. Keterampilan beliau yang lengkap dengan aksesori seorang ustaz tradisional menyebabkan penonjolannya tidak luas.Akhirnya beliau hanya berupaya menjadi penghibur golongan yang baik-baik sahaja . Audiens yg beliau dapat pengaruhi adalah audiens yang sama menghadiri ceramah-ceramah agama. Malang sekali beliau tidak mampu melihat potensi yg ada pada dirinya. Kemampuan yg Allah berikan kpdnya sebenarnya mampu utk membuat satu revolusi di kalangan remaja Islam. Sayang sekali,selama berbelas tahun beliau hanya menjadi salah seorang daripada penghibur kaki masjid,kaki ceramah dan kaki takbir sahaja.
Alhamdulillah,Ustaz Akil Hayy sekarang telah menemukan dirinya semula. Beliau mula mengenal potensi dirinya dan peluang dakwah yg terbuka luas untuk diterokai. Beliau kini muncul dengan imej penyanyi arus perdana. Kostum kehidupan realiti kini menjadi imej barunya. Imej santai dan “muda” yg beliau promosikan membuka ruang kpd beliau utk menyampaikan Islamkpd lebih ramai audiens. Sama ada beliau sedar atau tidak,beliau sebenarnya mempunyai potensi yg jauh lebih besar daripada Mawi dalam bidang seni. Ini kerana beliau mempunyai bakat utk menyampaikan motivasi.
Aset yg beliau miliki ini sebenarnya jauh lebih terkedepan berbanding artis2 nasyid yg wujud sekarang ini. Kebanyakan hiburan Islam sekarang ni lebih bersifat kaku dan hanya sesuai untuk golongan yg “baik-baik” sahaja . Ana tekankan sekali lagi..untuk golongan “baik-baik’ sahaja. Generasi AF dan Malaysian Idol mana ada yg minat nasyid,kecuali lagu2 Raihan sewaktu mereka tadika 10 tahun yg lalu. Mereka dahagakan sentuhan muzik Islam yg kontemporari.
Ana harap Ustaz Akil dapat mengubah mentaliti masyarakat terhadap nasyid. Nasyid bukan hanya untuk golongan berkopiah dan bertudung labuh sahaja..Dan nasyid juga bukan gelanggang untuk remaja dakwah “bercinta”.Apapun,tahniah buat Ustaz Akil Hayy dan juga Inteam Recrds..Semoga usaha enta berjaya….All the best ustaz!!!!!!!!

No comments: