Thursday, January 22, 2009

Salam Imtihan




Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua.

Sungguh tak disangka, rupa-rupanya 2 minggu lagi adalah minggu terakhir kuliah bagi semester ini. Selepas itu masing-masing akan sibuk mengulangkaji bagi menghadapi peperiksaan akhir nanti. Tidak ketinggalan juga kelibat mereka yang sibuk mencari dan menyediakan surat maklumlah kehadiran kuliah tidak memenuhi syarat. Aku juga pernah melaluinya dan perkara itu akan terus aku ingat hinggalah di saat aku bergraduat. Itulah antara pengalaman yang menyebabkan aku kepenatan di saat-saat ingin menduduki peperiksaan. Padan muka aku, siapa suruh ponteng kuliah.

Sesetengahnya pula lebih-lebih lagi mahasiswa lelaki. Mereka akan mula sibuk mencari-cari di mana nota kuliah yang telah diedarkan sebelum ini. Nak harap menyalin nota sendiri??? Mungkin bermimpi di siang hari, kerana mereka memang begini, maklumlah momentum otak yang dimiliki lebih cepat berbanding golongan mahasiswi maka bab menyalin nota ni, biasanya diletakkan ke tepi. Bila dah tiba saat-saat emergency, barulah menggelabah melakukan kerja-kerja fotokopi. Mungkin inilah rezeki peniaga di hujung semester ini di samping permintaan terhadap kotak mengalami peningkatan sebab masing-masing mula menyimpan barang-barang untuk bercuti selama 2 bulan.

Air kopi mula menjadi hidangan pilihan, sesi perbincangan kumpulan mula rancak dilakukan. Stok Meggi juga sudah disediakan sebagai makanan bagi mengisi perut yang kekosongan (maklumlah PTPTN semakin berkurangan). Tidak kurang juga yang mengunci diri di bilik dengan alasan ingin bersendirian. Ada juga yang bercakap seorang diri tatkala menghafal formula-formula dan fakta-fakta penting yang akan ditanya dalam soalan. Kertas-kertas mula bersepahan, ada yang mula membuat peta minda yang menjadi teknik hafalan dan ada juga yang sekadar menconteng ruangan kosong yang ada dengan lakaran-lakaran yang sukar ditafsir. Tertekan? Mungkin. Khabar-khabar angin tentang soalan bocor mula tersebar, Yang junior mula mencari senior untuk bertanyakan tentang soalan-saoalan yang lepas. (sebelum ni nak bertanya khabar pun susah).

Itulah antara ragam mahasiswa di minggu-minggu terakhir setiap semester. Kalau tak percaya kita tunggu dan lihat sahaja. Oleh itu saya mengucapkan selamat menduduki peperiksaan kepada semua mahasiswa dan semoga berjaya buat semua.

Berikut merupakan jadual peperiksaan akhir bagi semester ini..Doakan saya ya..

17 Februari 2009
Islamic Studies (9.00 pagi-12 tengahari) PKK

19 Februari 2009
Dinamika Guru (9.00 pagi-12 tengahari) PKK

20 Februari 2009
Insan Guru Dan Keguruan (9.00 pagi-12 tengahari) PKK

23 Februari 2009
Computer Application (9.00 pagi-12 tengahari) Dewan Peperiksaan Utama
Bahasa Arab 1 ( 2.30 petang- 5.30 petang) PKK

25 Februari 2009
Pengurusan GERKO ( 9.00 pagi-12.00 tengahari) PKK

3 Mac 2009
English Language Profiency (9.00 pagi-12.00 tengahari) PKK

No comments: