Wednesday, December 10, 2008

Ya Babi,Ya Babi....

Satu perkara yang saya tidak faham dengan perangai umat Islam hari ini ialah bagaimana mereka suka mencari-cari maksud yang terkandung dalam satu-satu perkataan itu dan akhirnya mewarwarkan kepada orang ramai melalui internet bahawa perkataan tersebut maksudnya begini dan begitu dan hendaklah dijauhi atas alasan menjaga akidah...Antara yang selalu saya jumpa di E-mail2 yang selalu saya terima ialah perkataan 'Hello' yang dikatakan berasal daripada perkataan 'Hell-Low' yang membawa maksud 'neraka yang paling bawah' (iaitu neraka jahannam), perkataan 'Pikachu' (watak dalam kartun Pokemon) yang berasal daripada perkataan 'Pick-a-Jew', dan perkataan 'Bye-bye' yang berasal dari perkataan Arab 'Fi Hifzil Baba' yang bermaksud 'Di bawah jagaan Pope'..

Maka perkataan-perkataan ini -bagi mereka- perlulah dijauhi penggunaannya oleh umat Islam; bimbang-bimbang akan terpesong akidah...

Walaupun saya berpegang pada konsep bahawa bahasa merupakan salah satu wasilah/cara bagi satu kelompok tertentu untuk menyampaikan apa yang terkandung di dalam fikiran mereka kepada individu yang lain, saya ingin membawa satu contoh yang mudah untuk memahami perkara ini..

Di Mesir, kita selalu berjumpa dengan anak-anak kecil yang memanggil ayah mereka, "Ya babi, ya babi", yang bermaksud, "Ayah, ayah..." Perkataan asal bagi 'ayah' dalam bahasa Arab sebenarnya ialah 'Abi', tetapi anak-anak di sini selalu menyebutnya dengan bunyi manja sehingga bertukar bunyi seperti yang saya katakan tadi..

Jadi, adakah kita boleh mengatakan kepada mereka bahawa haram hukumnya memanggil ayah-ayah mereka dengan panggilan itu, kerana 'Ya babi' dalam bahasa Melayunya bermaksud... (well, u know what it means.. it's obvious, isn't it?)

Moga kita menjadi muslim yang terbuka mindanya dan terarah pemikirannya kepada perkara-perkara yang jauh lebih penting dan besar impaknya.. Amiin

No comments: