Tuesday, October 7, 2008

Ramadhan Yang Hilang



Alhamdulillah, Ramadhan yang kita penuhi dgn amalan-amalan hampir ke penghujungnya. Mungkin ini Ramadhan terakhir kita. Mati itu pasti dan pasti akan berlaku untuk stiap insan yang dilahirkan dengan nama manusia. Kejayaaan umat akhir zaman ini hanya dalam agama Allah SWT. Sejauh mana kita mentaati perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya, sejauh itulah kejayaan kita.

Kejayaan di dunia mahupun akhirat. Kita akan bertemu Allah dengan wajah yang tersenyum-senyum ketika di hari perhitungan kelak. Ramadhan yang berlalu bukan bermakna ditinggalkan begitu saja. Mungkin semasa Ramadhan, Al-Quran yang kita simpan dikeluarkan dan dibaca. Namun selepas melaungkan takbir raya pada keesokan hari, Al-Quran itu kembali disimpan di almari berkaca. Kalau ini yang berlaku, bermaksud kita gagal dalam akademi Ramadhan kali ini. Semua manusia sedia maklum yang Ramadhan ini merupakan bulan makfirah, keampunan, bulan rahmat. Dan ada golongan cerdik pandai pada era kini menamakan bulan ini dengan nama-nama baru seperti bulan bonus, bulan latihan dan sebagainya. Dalam bulan ini lah, pelbagai peristiwa berlaku.

Berlakunya peperangan antara yang hak dn yang batil iaitu perang badar. Perang ini di mana bertembungnya antara semulia-mulia dan sebaik-baik manusia, iaitu nabi Muhammad saw berganding bersama penghulu segala malaikat iaitu Jibrail. Pertemuan ini bolehlah diibaratkan antara buku dengan ruas, lawannya ialah sejahat-jahat manusia, iaitu Abu Jahal dan dibantu oleh sejahat-jahat makhluk iaitu syaitan laknatullah. Dalam perang ini, umat islam hanya berjumlah 313 org, dan tidak mempunyai kelengkapan perang yang cukup. Mereka hanya membawa keimanan kepada Allah semata-mata. Tentera Abu Jahal pula berjumlah berpuluh-puluh ribu bilangannya dan lengkap dengan senjata moden ketika itu. Nabi berdoa supaya Allah memberi kemenangan kepada mereka dan menyelamatkan agama Islam kerana andai kata umat islam kalah dalam peperangan ini, nabi bimbang tidak ada lagi manusia yang akan menyembah Allah selepas itu. Abu Jahal juga berdoa, memohon supaya Allah bagi kemenangan kepada mereka supaya Allah membalas kepada hambanya yang meniggalkan keluarganya dan membawa ajaran yang bercanggah dengan agama mereka. Namun Allah lebih mengetahui tentang segala sesuatu dan memberi kemenangan kepada sesiapa yang benar dan dikehendakinya. Umat Islam bersama pertolongan Allah berjuang bersungguh-sungguh pada ketika itu dan diberi kemenangan oleh ALLAH SWT.

Berbalik kepada Ramadhan yang akan berlalu, institut Ramadhan seharusnya meniggalkan kesan yang mendalam di dalam hati kita. Kesannya kita tidak boleh lihat, namun kita boleh merasai nya. Andai selepas Ramadahan ini kita masih sembahyang subuh jam 7, itu sudah cukup membuktikan bahawa kita sebenarnya gagal untuk memperoleh sijil kelulusan ijazah Ramadhan. Jauh perjalanan kita untuk mencapai 4 flat.

Justeru, marilah kita sama-sama mengamalkan apa yang ada di dalam bulan Ramadhan di bulan-bulan yang lain. Hidupkan amalan-amalan sunat kita dan bersama mencari keredhaan Allah dalam meniti arus kehidupan. Semoga jalan yang kita pilih mendapat keredhaan Allah dan menjadikan kita manusia yang berilmu, beriman, bertaqwa di dunia mahupun akhirat.

No comments: