Sunday, March 9, 2008

Jangan Jadi Penakut

Terngiang petikan lagu “afraid to read” dari Dawud Wharnsy Ali –

I sent an email to my loved one, just the other day
It’s sad communication has evolved this way.
We use so many words but have so little to relay
as angels scribble down every letter that we say.
All the viral attachments sent and passionate insults we vent
It’s easy to be arrogant behind user passwords we invent.
But on the day the scrolls are laid, with every word and deed displayed,
when we read our accounts, I know, for one, I’ll be afraid.

That day I’ll be so afraid to read,
every harsh word that I’ve spoken - and every time I have lied.
I’ll be obliged to admit,
I’ll be obliged to submit
Will I have strength owning up to each deed I’ve tried to hide?
Oh Allah, I’m so afraid to read.

Bermula ana mengenal internet & alam maya. Ana ingin ‘create’ email ana sendiri. Lama memikirkan username yang nampak cantik & ‘gempaq’. Ketika fikiran kebudakan(form 3,4,5), macam2 email dengan username/ID pelik telah ana cipta & ana gunakan. Tapi ana tak rasa seronok & bangga dengan email tersebut. Terkadang apabila ana perlu ‘mail’kan email kpd pihak sekolah, JPA, atau apa2 urusan rasmi, ana jadi malu dengan username yang pelik. Justeru, tak lama selepas itu, ana terus tetap dengan email ana yang ana terus gunakan ke hari ini

Mudah, rasmi, nampak cantik. Jadi, ana bertanggungjawab atas apa-apa yang keluar dari email tersebut. Andai ana register untuk sesuatu, maka ana memegang nama tersebut & secara terus, tanggungjawab jatuh pada ana & bukan kepada Mr Secret atau Mr Eatmygut, atau Mr Ntahpape atau Mr bulanterang & sebagainya..

Tidaklah ana menidakkan orang yang menggunakan nama2 lain sebagai username atau ID. Cantik juga dgn nama merpatiputih, ummuaiman & fatehsaleh krn cara itu turut digunakan oleh org hebat terdahulu. Cumanya bila kita gunakan nama yang pelik2 seperti penanaknasi, nasigoreng, duriansedap, ‘we could be anyone’. Jadi ada kemungkinan & ada ruang untuk kita menyebar kata fitnah, menyebar propaganda, membawa kata benci, atau berhujah mengikut perasaan tanpa perlu diri kita & nama kita bertanggungjawab terhadap apa2 yang kita fatwakan atau keluarkan.

Selagi mana kita tidak menyalahgunakan ID & username kita, itu tidak menjadi masalah. Yang berat bila kita menjadi ‘ghost’ & kita sesuka hati menyampaikan idea kita sebab Mr Ghost tidak wujud didunia reality. Mungkin dalam satu website, ideanya adalah penuh dgn idea khalafi, kita ingin sampakan idea salafi tanpa menjejaskan nama kita, kita pun gunakan nama CINTACINTU. Ini tidak bertanggungjawab. Andai kita nak sampaikan idea & bersalahan dengan mainstream web itu, biar kita berani & nyatakan apa yang kita nak nyatakan. Biar moderator boleh berhubung dgn kita & berbincang dgn kita tentang idea & pendapat kita. Terkadang kita menjerit di’shoutbox’ sesuka hati dgn nama yang pelik2 & kita berani sebab itu bukan kita. ‘Kita’ yang itu tidak wujud di alam reality. Peduli apa!!

No comments: