Saturday, July 25, 2009

Wajarkah Akil Hayy Digelar Ustaz?



Saya mula mengenali Sdr.Akil Hayy selepas terdengar di bibir kawan-kawan mengatakan seorang penyanyi rock kini menjadi pendakwah bebas dan biasa berceramah dalam ceramah anjuran PAS khususnya, Itu kira-kira awal tahun 2003. Dimana pada masa tersebut gerakan reformasi rakyat masih hangat berkumandang.. Saya akui ceramah Sdr.Akil Hayy memang syok.. banyak kelainan dan cara penyampaian yang cukup mantap.

Selalu juga lihat Sdr.Akil Hayy ni dalam video klip lagu-lagu rock 80an dimana gaya Sdr.Akil Hayy pada masa itu dengan berseluar ketat berambut panjang dan kerinting serta memakai sarung tangan kanan mcm org main pancaragam sekolah.. Itulah permulaan saya kenal dengan insan yang bernama Akil Hayy..

Bila ia muncul dengan gaya berdakwah pada mulanya saya sangat respek dengan transformasi yang dilakukan.. Dalam hati berkata.. Dia ni pendakwah ala-ala Yusof Islam... Ada juga niat nak jadi mcm dia dalam hati..

Lama-kelamaan Sdr.Akil Hayy mula menempa populoriti sebagai pendakwah di Kaca TV.. Dalam rancanganya di Astro, rancangan yang banyak memberi teladan kepada kita..

Bila mana populoriti Sdr.Akil hayy mula memuncak, kupiah di kepala kejap ada kejap tak ada.. rambut selalu di rebonding.. Rambut Ustaz panjang mengurai.. Mungkin ikut sunah nabi.. tapi takan panjang mcm perempuan pulak kot..

Bila mana ia telah di gosipkan dengan Waheeda, hati mula terfikir.. Ustaz ada gosip.. Dalam Islam gosip ni ibarat menfitnah.. Bagaimana terjadinya gosip jika tiada siapa yang mengoyangkan keadaan..

Saya tak hairan jika Sdr.Akil Hayy nak kawin lebih dari satu sebab quota lelaki sampai 4 tapi dalam hal Sdr Akil ni, terdapat unsur yang mungkin dari pandangan saya tidak 'adil'. Manakan boleh disanggah jika pihak isteri Akil sendiri meminta cerai.. Ini menunjukan ada sesuatu yang tidak 'adil' berlaku dalam perihal berkompromi dalam rumahtangga.. Bukan bermaksud saya ingin campuri perihal rumahtangga orang.. Cuma 'title' ustaz telah dicemari dengan gosip artis..Rasa tidak senang dan janggal..



Ramai yang mengelarkan dia ustaz termasuk saya.. Tetapi akhir-akhir ini saya rasa ustaz Akil dah tergelincir sedikit dari landasan. Boleh diperbetulkan semula jika ada kesedaran..

Kepada Sdr.Akil Hayy, jangan kerana perkara sebegini akan mencemarkan imej pendakwah serta ustaz-ustaz yang ada dan betul-betul berdakwah kejalan Allah S.W.T.. Bukan saya mengatakan Sdr.Akil tidak betul tapi apa yang di hingar-bingarkan oleh masyarakat tentang Sdr.Akill akan sedikit sebanyak membawa kepada pandangan serong sesetengah org tentang dunia islam umumnya.. Itu yang saya takutkan.



Semua org buat silap tapi yang membezakan mereka hanyalah batasan kesilapan dan kesedaran.. InsyaAllah saya doakan Sdr.Akil Hayy kembali berdakwah untuk mereka-mereka yang sama-sama berjuang ke jalan Allah S.W.T dan menjauhkan dari gosip-gosip artis yang melekakan dan melalaikan..

Untuk berkongsi kasih sayang perlu ada sikap 'ADIL'.. Itu sahaja..

Sekadar pandangan peribadi dari seorang yang suka mengikuti ceramah Sdr.Akil.. Maaf jika tulisan ini ada menguris perasaan Sdr.Akil , peminat-peminat , saudara-mara Sdr.Akil.. Ia hanyalah sebagai peringatan dari teman-teman seagama...InsyaAllah..

4 comments:

ziha said...

nsib baik tak pernah minat ustz akhill hayy..

ZinNieRah_sRikaNdi95 said...

assalamualaikum.. saya sokongan dengan pendapat saudara.. sebagai ustaz, kita mestilah jaga tingkah laku kita sebagai 'ustaz'. Ini kerana 'ustaz' adalah qudwah buat orang ramai.. jika ustaz x menjaga tingkah laku, mungkin orang ramai akan mengikut apa yang dibuat oleh seorang "PENDAWAH". siapa yang dosa nanti. Jadi, marilah kita doakan untuk beliau..semooga beliau kembali kearah yang BENAR...

L&F said...

takbir!!!

Abu Muhammad said...

Assalamu'alaikum...betul ke gambar tu..macam lain je....cuba tgk betul2...