Wednesday, January 23, 2008

Tuesday, January 15, 2008

BUBUR ASYURA :ANTARA ADAT & SYARIAT




ANTARA ADAT DAN SYARIAT

Perkara yang sering menjadi adat dikalangan kita ialah memasak BUBUR ASYURAA'. Hal ini disandarkan kepada peristiwa Nabi Allah Nuh as.

Disebutkan dalam kitab Nihayatuz Zain (halaman 196 Syeikh Nawawi Al-Banteni), Kitab Nuzhatul Majalis (halaman 172 Syeikh Abdur Rahman Al-Ushfuri), Kitab Jam'ul Fawaid ( halaman 132 Syeikh Daud Al-Fathoni) bahawasanya ketika mana bahtera Nabi Nuh as berlabuh di bukit Juudi pada hari Asyuraa maka berkatalah baginda kepada umatnya :

"Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih, maka dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila' iaitu kacang ful dan satu genggam kacang Adas dan Ba'ruz dan tepung dan kacang Hinthoh sehingga menjadi tujuh jenis biji bijian yang dimasak"

"Maka berkata Nabi Nuh as : Masaklah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang".

Maka berdasarkan kisah inilah sebahagian kaum muslimin menjadikan makanan mereka itu daripada biji bijian yang dinamakan BUBUR ASYURAA' (bubur yang dimasak sempena hari kesepuluh dalam bulan Muharam). Dan itulah masakan yang pertama dimasak di atas permukaan bumi setelah berlakunya banjir besar dan taufan yang melanda bumi.

Syeikh Ibn Hajar Al Asqolani bersyair dengan katanya


في يوم عاشوراء سبع تهرس بر أرز ثم ماش عدس

وحمص ولوبيا والفول هذا هو الصحيح والمنقول

Maksudnya : Pada Hari Ayuraa' terdapat tujuh yang dimakan iaitu Gandum (tepung) Beras, kemudian Kacang Mash (kacang kuda) dan Kacang Adas (kacang dal).

Dan Kacang Himmash (kacang putih) dan Kacang Lubia ( sejenis kacang panjang) dan kacang Ful. Inilah kata-kata yang sohih dan manqul (yang diambil dari kata-kata ulamak).

Daripada apa yang dibahaskan di atas, maka dilihat bahawa sejarah BUBUR ASYURAA' ini diambil daripada peristiwa arahan dan perintah Nabi Nuh as kepada umatnya ketika dahulu.

Oleh itu, Adakah salah bagi kita mengambil apa yang dilaksanakan oleh umat terdahulu dan apa yang diarahkan oleh Nabi Nuh as kepada umatnya untuk kita pula laksanakannya?

Perkara ini bukanlah termasuk dalam hukum hakam yang ada nasakhnya dalam Syariat Islam. Ianya hanya kisah dan peristiwa yang perlu diambil iktibar dan dihayati oleh umat manusia dan seterusnya beriman dan menghampirkan diri kepada Allah swt dengan sebenar-benar taqwa.

Andai ia arahan tadi merupakan suatu perintah, maka kita mengatakan ia merupakan Ash Syar'uu Man Qablana iaitu perkara syariat yang berlaku pada zaman dan umat terdahulu yang tidak dinasakhkan untuk menjadikan iktibar dan panduan hidup berterusan umat akan datang.

Maka BUBUR ASYURAA' merupakan salah satu daripada perkara yang disebutkan sebagai Ash Syar'uu Man Qablana yang boleh kita amalkan dalam kehidupan kita dan ia tidaklah di anggap sebagai suatu BIDAAH.

Tanggapan sebahagian orang yang mengatakan perkara ini BIDAAH dan adat semata-mata adalah tidak benar. Adat juga boleh menjadi Ibadah andai perkara seperti memasak BUBUR ASYURAA' ini kita jadikan sebagai amalan untuk mengingati dan menghayati peristiwa yang berlaku di zaman Nabi Nuh as. Kerana kelalaian dan lupa dengan tuntutan beragama, dan di sebabkan menuruti kehendak nafsu yang rakus, maka Allah tenggelamkan mereka sehingga tiada suatu pun yang tinggal dan disimpan untuk dimakan melainkan sedikit sahaja.

Maka tidak salah kita adakan Majlis Memasak BUBUR ASYURAA' dengan penghayatan tersebut dan bertujuan untuk memberi makan kepada keluarga, faqir miskin yang sangat memerlukan dan menjamu orang yang berbuka puasa dan sebagainya. Ia akan dihitung sebagai Ibadah yang mulia disisi Allah swt insyaallah.

p/s : Makan bubur makan juga!!! Tapi penghayatan itu lebih penting. Menggabungkan kedua-dua niat itu alangkah lagi bagus. "Masak dengan niat menjamu dan sedekah + Menghayati peristiwa dan Kisah Nabi Nuh as".

Copy paste dari blog Ustaz Hafiz..
http://www.hafizullah-perindusyahid.blogspot.com/

Sunday, January 13, 2008

Maafkan Teman

Hembusan bayu yang bertiup
Bersama deruan ombak
yang memukul pantai
Hatiku sayu bila mengenangkan
Perpisahan yang tak diundang

Bertahun kita melangkah bersama
Sela cita-cita buat bekalan ke sana
Harapan ayah bonda janji pada agama
Kitakan terus mara biarpun
badai yang datang melanda

Kita hanya mampu berusaha
Hanya Allah menentukannya
segalanya adalah milik-Nya
Dalam berusaha kita diuji
Kekadang tohmah kita dicaci
Diturutkan rasa hati ingin
dilepaskan beban ini

Mujur ada teman membantu
Sokonganmu buat inspirasi
Berpeganglah pada janji
kita yang dibina

Semoga kitakan dirahmati
Oh teman....

Friday, January 11, 2008

Azam 2008 : Nak Tukar Status

He.he..gempak je tajuk..Cool..
Selamat tinggal 2007 dan Selamat datang 2008..Syukur ke hadrat Ilahi di atas ni'mat Iman dan Islam dan juga ni'mat usia, memberi aku peluang untuk bertemu dan mencatat sejarahku di 2008 serta peluang untuk aku meneruskan perjuangan dan urusanku yang masih belum selesai..

Dah ditutup tirai 2007, dikuak pula tirai 2008 yang diharapkan memberi lebih erti dan makna pada hidup.Diberi peluang pada 'hidup' bukan bermakna di beri lebih masa untuk leka dan bersuka ria dan diberi tempoh tangguh untuk bertaubat pada dosa dan keterlanjuran yang dilakukan..tapi diberi ruang pada 'hidup' itu untuk terus belajar dan berfikir serta untuk ditelusuri hari-hari hidup itu dengan memperbaiki diri, memperelok pekerti moga catatan 'Diari Hidup' itu, hari ini lebih cemerlang dari semalam, hari esok lebih cemerlang dari hari ini dan begitulah seterusnya..hingga masa dan takdir menghentikannya.

soalan yang sering ditanya..apa azam tahun baru? Sesetengahnya akan keluarkan senarai panjang apa yang ingin dicapainya tahun ini, ada pula cuma senarai pendek kerana baginya setahun hanya tempoh yang pendek untuk mencapai semua, tak kurang juga yang ambil endah tak endah dengan alasan.."alaa..azam biasalaa.. nanti tinggal azam je" dan ada juga yang lansung tak tahu apa itu azam pun!

Mungkin ada sesetengah menganggap, senarai azam perlu ada sebagai tradisi setiap kali menjelang tahun baru.Bagi sesebuah kerajaan mahupun syarikat, azam di jadikan sebagai matlamat untuk dicapai dalam tempoh tahun tersebut dan 'performance' organisasi akan dinilai berdasarkan berapa banyak azam yang bisa digapai.

Bagi saya, azam bukanlah untuk sesebuah kerajaan, institusi atau syarikat sahaja, tapi setiap individu perlu ada azam masing-masing dan mengambil serius apa yang di azamkan.tidak mengambil sikap 'azam tinggal azam'.Dimaksudkan serius dalam meletakkan azam ialah disamping azam itu disenaraikan, perlu juga disertakan dengan usaha yang gigih, perancangan yang rapi agar apa yang dicitakan itu bisa di capai, direalisasikan, di pantau dari masa ke semasa agar tidak tersasar dari objektif dan matlamat.Dan elemen paling penting, apa yang di azamkan perlu disertakan dengan niat untuk mencari 'mardhatillah'..keredhaan Allah serta bertawakkal kepadaNya moga kelak hasil daripada azam yang telah diusahakan, andai tercapai kita akan lebih bersyukur dan andai tidak berjaya, kita tidak kufur dan berputus asa.(",) Moga segala apa yang di azamkan dilaksanakan dengan penuh kekusyukkan dan tawaddu' dan moga tercapai apa yang di cita..insyaAllah..
Azamku?? Aku berazam untuk tukar status tahun ni..tak kiralah..tukar status dari pelajar biasa ke bidang proffessional, menjadi hamba yang LEBIH taat pada Allah,LEBIH komited dalam meneruskan perjuangan, dari anak yang membahagiakan ibubapa kepada anak yang menjadi Quratu A'yun kepada orang tuanya, atau mungkin dari berjalan seorang..berjalan berdua..(",)..apa jua yang bisa menukarkan status dari kedudukan sekarang ke satu kedudukan yang lebih baik untukku, agamaku,keluargaku dan masa depanku. InsyaAllah..amin

Tuesday, January 8, 2008

Video Klip Pilihan





Thursday, January 3, 2008

Sekitar Juara NMI 2007 & Gath FEZ


Akhi Syahril selaku penyampai paling popular..Ehe..


Inteam di malam Juara NMI 2007...Ceria jer akhi2 kita ni..


Sahabat2 muslimin bergambar kenangan dgn Inteam di luar dewan..


Sahabat2 muslimat pun turut hadir memberi sokongan..


Ni dia geng konvoi Juara NMI 2007...Teka sapa yg jadi kapten..Ehe..


Ish2..Tinggi betul budak ikmal ni..Terpaksala ana kena duduk..


Masing2 pakat berebut nak pegang trofi Inteam..Nasib baik xpecah..


Sempat jugak tahan adik2 Aeman ni untuk ambik gambar..Bagus betul budak2 ni..Contoh anak soleh..Ehe..


Bergambar dengan Ustaz Rodzi & Far East..Macam nak runtuh je tangga ni..


Persembahan dari Far East..


Possing ala2 ayu pulak..Hehe..